
ACTA UNIVERSITATIS DANUBIUS                                        Vol 5, No. 1/2011 
 

 94 

 

 

The Journalistic Path of Pamfil Şeicaru (I) 

 from “ The Quiver” to “ The Word”  

 

Fanel Teodorascu1 
 

Abstract:  Pamfil Şeicaru is one of the most important journalists that Romania had. In his long 
journalistic career, the terrible journalist created newspapers and magazines, impressed the audience 
with his writing, faced the powerful men of that time and contributed to strengthen the role of media 
in the Romanian society. Even if he was not enrolled politically or held political and ministerial 
positions, after creating The Current newspaper, Şeicaru became one of the most powerful people in 
the interwar Romania. The journalist’s path of knowledge to glory was not easy. Şeicaru experienced 
both success and the bitter taste of defeat. 

Keywords: history of the press; pamphlet; blackmail; journalism 

 

Pamfil Şeicaru is one of Romanian journalists who have clearly left their mark on 
journalism interwar era. His journalistic work was special. Until having his own 
newspaper, the journalist worked in many newsrooms. Regardless of the 
publication in which he signed, he managed to be noticed both by readers and by 
peers. Pamfil Şeicaru entered in the world press at the age of 17, when he was still 
in high school. In June 1911, the young journalist published the sketch “On an 
empty stomach” in the journal “Freamatul /The Quiver” from Tecuci. His used 
signature back then was Pamfil Şeicaru Popescu. “Freamatul /The Quiver”, a 
literary and scientific magazine, appeared first in Tecuci, during January-December 
1911, bimonthly, having as directors Constantin Doboş and Dimitrie Sbârnea, and 
then to Barlad, from January to December 1912, directors George Tutoveanu şi 
Dimitrie Sbârnea. In the Barlad stage of the journal, the young Pamfil Şeicaru 
discovered the secrets of organizing a publication, where he occupied the function 
of Editorial Secretary. Since 1912, i.e. after the end of Freamatul /The Quiver 
magazine, he had collaborations with many literary- artistic or political 
publications. 

The experience in magazine “Ramuri/Branches” is very important for the young 
Şeicaru’s journalistic career. The publication was released at Craiova by C. Şaban-
                                                           
1 Junior Assistant Professor, PhD in progress, Danubius University of Galati, Romania, Address: 3 
Galati Blvd, Galati, Romania, tel: +40372 361 102, fax: +40372 361 290, Corresponding author: 
teodorascu.fanel @ univ-danubius.ro. 
 



COMMUNICATIO 
 

 95

Făgeţel. From this man he learned what was to build on Curentul / The Current 
newspaper that a “creative passion is always pertinacious.” (Şeicaru, Writings from 
exile (I), 2002, p. 371) Ramuri/Branches was one of the few publications in the 
country that had their own printing. In one of the portraits gathered under the title 
Writings from exile, Şeicaru notes that “due to his exuberant enthusiasm and 
optimism capabilities, C. Făgeţel managed to build the palace Ramuri/Branches 
magazine and publishing house. (Şeicaru, Writings from exile (I), 2002, p. 371) We 
believe that the example of C. Şaban-Făgeţel played an important role when Pamfil 
Şeicaru designed the creation of the Anonymous Society The Current. Şeicaru’s 
journalistic activity is interrupted by Romania entering into the war. 

During the “negotiations from Buftea”, Pamfil Şeicaru was in Iasi. The young 
officer and other employees have asked for help of C. Argetoianu, the Romanian 
Foreign Minister at that time, in order to release a “ trenches-newspaper” (Şeicaru, 
Writings from exile (II), 2002, p. 113), and in April 1918 it was released Arena/The 
Arena newspaper. The gazette was printed in the typography Lyrics and Prose, 
owned by Alfred Hefner, and it was seen as a reaction to the newspaper, of the 
General Headquaters, România/Romania. Along with Şeicaru Pamfil in the 
newspaper they were: Al. A. Busuioceanu, Al. Hodoş, Demostene Botez, Adrian 
Brudariu, Ion Vinea, Alfred Hefter, C. Iarca, I. G. Costin etc. In October of that 
year, the editorial team spread. It must be said that in parallel with Arena/The 
Arena’s activity, Şeicaru wrote in other newspapers, more or less important. 

It is important to note that in this period, Pamfil Şeicaru meets Cezar Petrescu. The 
two friends go together to Bucharest, where they release in January 1919, 
“political-literary magazine controversy” Hiena/The Hyena. In a portrait dedicated 
to Cezar Petrescu, Şeicaru mentions the difficulty that the two journalists 
encountered when coming up to the title of their magazine: “We were looking for a 
title for hours in the small room of Stirbei Voda street, at the coffee shop; we listed 
titles only to immediately convince ourselves that they did not comply with what 
we wanted to suggest to our readers. Hiena/The Hyena title was chosen by Cezar. I 
did not like it because it reminded me of an infected, coward animal, and he 
justified the choice, making me a complete theory of dead ideas corpses; corpses 
which required rendering a service. The magazine was released; above the title, 
Cezar drew a hideous hyena.” (Şeicaru, Writings from exile (I), 2002, p. 401) 

The publication was released in Bucharest, from January to March. The editorial 
staff worked in Cernăuţi starting with April until the end of the year, when it was 
brought back to Bucharest. It must be said that The Hyena worked, with 
interruptions, until February 1924. Over the years, among the publication staff 
there were important names of Romanian culture, such as: Demostene Botez, Ionel 
Teodoreanu, Tudor Arghezi, Al. Busuioceanu, Ion Barbu, Perpessicius, Lucian 
Blaga, Gala Galaction, N. Iorga, D. Karnabatt, Ion Minulescu etc. As noted Ion 
Hangiu, “besides polemical articles for the government or opposition, institutions 



ACTA UNIVERSITATIS DANUBIUS                                        Vol 5, No. 1/2011 
 

 96 

and politicians, Hiena/The Hyena has fixed headings: entrapment, Per pedes 
apostolorum, books and magazines” (Hangiu, 1996, p. 227). The magazine was 
noticed since its first issue and Pamfil Şeicaru was invited by Constantin Mille to 
write for Adevărul/ The Truth and Dimineaţa/The Morning. Also, in February 
1919, N.D. Cocea released the newspaper “Chemarea /The Calling” and suggested 
the young journalist to join the editorial team. The Şeicaru’s collaboration of at the 
Cocea’s newspaper lasted only three months. 

Şeicaru continued to write for Adevărul/The Truth and Dimineaţa/The Morning. 
until May, when he accepted the proposal of Iancu Flondor to take the lead, along 
with Cezar Petrescu of the newspaper Bucovina from Cernăuţi. Bucovina combated 
the Liberal Party policy, defended by “The voice of Bucovina, and promoted the 
National Party of Romanians in Bukovina. According to Pamfil Şeicaru, by that 
time, the newspaper of Cernauti was under the leadership of Ghita Stoica, who left 
the newspaper’s editorial office after a scandal provoked by an article of his in 
which Austrian students companies were ridiculed. (Şeicaru, Writings from exile 
(I), 2002, p. 402) In a letter to the historian Valentin Radu, Pamfil Şeicaru shows 
why he agreed to go in Cernauti: “Unbelievable wages: 400 lei per month, when I 
was gaining half at Adevarul/The Truth; it was clear that more than the difference 
in wages tempted us at Bucovina, for us to know the mood of the new state 
population Bomania, from the Nistru to the Tisa.” (Şeicaru, 1992, p. 119.) 
Meanwhile, Şeicaru took care of the releases of series of Cernauti of Hiena/The 
Hyena. 

Bucovina advocated for the improvement of union in all constitutional areas with 
the country of all Romanian historical regions. The Gazette had assumed also the 
role of the popularization of Romanian literature in the north of the country. In the 
two pages of the newspaper there could be read also excerpts from works by 
authors such as Ion Creangă, Al.A. Busuioceanu, Ion Gorun, Al. Cazaban etc. 
Thus, the newspaper wanted to remove the effects of policy pursued for decades, 
by the Austrians, who “worked with great zeal to distort the Bucovina Romanian 
spirit.” (Şeicaru, “What should retain Bucovina’s people?”, 1919, p. 1) In this 
respect, it is worth mentioning the open letter addressed by Şeicaru to the mayor of 
Cernauti that delayed to replace the statue of Queen Elizabeth, who was in front of 
the government palace, with the poet Mihai Eminescu: “I often wondered, Mr. 
Mayor, what's the point in having the statue, so little aesthetic in fact, of the Queen 
Elizabeth, now, when for ever, Bucovina will remain Romanian? [...] I'm sure Mr. 
Mayor that you know that the Culture and Literature Society is trying to raise 
money for the monument of the Romanian poet Mihail Eminescu. How Elizabeth 
statue will raise all, ought to donate Society bronze culture and literature. Thus, 
through you, the City Hall would facilitate and hasten the raising of this monument 
that would adorn the city, making great honor in the mean time the Romanians in 
Bucovina. “(Şeicaru, Open letter to Mr. Mayor of Cernauti, 1919, p. 1) 



COMMUNICATIO 
 

 97

The editorial office led by Şeicaru did not hesitate to harshly criticize the 
government policy. For example, between 23 September and 1 October, on the first 
page, just below the title of the newspaper it appeared the next message on citizen 
participation in elections for the nomination of the members of first Parliament of 
Great Romania: “The election became a mere formality, they will take place under 
the regime of the state of siege and censorship, we ask that instead of an 
unnecessary constitutional comedies we should suspend the elections, only for 
government candidates to be appointed deputies by ministerial decree. It is even 
fairer and more logical.” 

The special political situation of Great Romania compels the state authorities to be 
very careful with what it is published in newspapers, and a journalist as Pamfil 
Şeicaru could not enter into conflict with the representatives of the Power. 
Consequently, the newspaper, that he led, felt several times the anger of 
Censorship. Not infrequently, following the intervention of censors, Bucovina 
came up with pages almost empty, instead with paragraphs removed from some 
articles, having introduced the next word “censored”. The issues of 10 October and 
4 November, for example, the word censored appeared 20 times. If we think that 
the gazette had only two pages, we may say that the intervention of the censors was 
considerable. Also, some items were eliminated entirely, leaving only the signature 
of the author. Such a situation encountered A. Ber. Dumbrăveanu, in issue 199 of 
the newspaper, dated November 27, 1919. 

Pamfil Şeicaru’s name figured on the frontispiece of the newspaper Bucovina, in 
the position of director until December 1919. Back in Bucharest, he continued to 
release Hiena/Hyena and accepted Ion Mihalache’s proposal to go to Ţara Nouă/ 
The New Country, the Peasant Party newspaper. Thus, the publication’s 
management that defended the interests of the peasants was insured by Pamfil 
Şeicaru and Eugen Crăciun, a party representative. The editorial secretary was 
Cezar Petrescu, and among the collaborators they were: Dem. Theodorescu 
(signing D. Ghirca), Gib Mihăescu, Victor Ion Popa, I. Livianu etc. Mill Ionescu-
Berbecaru was in charged of publishing the newspaper. Ţara nouă /The New 
Country presented to the public the peasant ideology and highlighted, since its first 
issue, that “the war for the union of all Romanians showed that the peasants, 
although they were unlearned, they were much wiser people than the scholars from 
cities believed, until then.” (Mihalache, Ţara nouă /The New Country, 1919, p. 1) 
In the pages of the gazette Şeicaru showed that “the Peasant Party organizes in 
class party to give full bright force to the class-consciousness of the peasantry and 
to specify at the same time its purpose in such complex mechanism in the social 
life.” (Şeicaru, Class Party, 1920, p. 1) The journalist indicated that the Peasants 
stretch “the hand of all democratic forces to remove the oligarchy octopus that is 
caught on to the thousands of tentacles, dominating the masses.” (Şeicaru, The 
revolutionary peasantry, 1920, p. 1) Pamfil Şeicaru signed not only the articles 



ACTA UNIVERSITATIS DANUBIUS                                        Vol 5, No. 1/2011 
 

 98 

with political content but, as we might think, but also “Cronica teatrală /The 
Theatrical Chronicle”. 

In April 1921, Pamfil Şeicaru released the newspaper “Ora /The Time”, which will 
run until September of that year. At that Ora /The Time talented journalists 
collaborated such as: D. Karnabatt, N. Davidescu, Camil Petrescu, Victor Ion Popa 
etc. Ora /The Time newspaper had unfortunately a short life. Şeicaru explains this 
by saying that “the newspaper was too intellectual, refusing to make even a 
minimal concession to the public taste” (Şeicaru, Writings from exile (II), 2002, p. 
365). Another interesting phase of terrible journalist’s career is Gândirea /The 
Thinking magazine. Since May 1923, Şeicaru was part of the editorial board of the 
publication. The first article in this magazine written by Şeicaru was registered in 
October 1921 and its title was “Between the French and German book”. According 
to his confessions, Pamfil Şeicaru participated in the organized literary meetings of 
Gândirea /The Thinking in 1923, “through provincial towns with Mihail 
Sadoveanu, G. Tutoveanu, G. Topârceanu, Păstorel Teodoreanu, Al. Cazaban, 
Ionel Teodoreanu, Nichifor Crainic, Demostene Botez, Eugen Titeanu, G. Bacovia, 
Ion Minulescu.” (Şeicaru, Writings from exile (I), 2002, p. 435) Since the issue 7-9, 
in July-August 1927, Pamfil Şeicaru was not listed anymore as a member of “the 
editorial team”. It is worth pointing out that in the early journalistic career, Pamfil 
Şeicaru used more signatures: P.Ş.; Arc (The Arena, Iasi, 1918); P. Arcaşu (idem); 
Pamfil Popescu-Şeicaru (The Quiver, Tecuci, 1911); Scar (The Hyena, Bucharest, 
1919); Şar (idem); Şaru (idem); P. Şeicaru (The Quiver, Barlad, 1912). (Guarding, 
1973, p. 693) 

1924 is bringing the explosion of Pamfil Şeicaru’s career. During that period, the 
journalist was working with the Neamul Românesc/The Romanian Nation 
newspaper, of N. Iorga. The personal life of the journalist Pamfil Şeicaru was 
strongly influenced by the personality of Nicolae Iorga. In September 1917, 
returned from the front, the officer Şeicaru Pamfil went to Iasi, home of the great 
historian, to expose the spiritual state of those in the trenches. That was when a 
special bond between the two began. Although he did not considered himself a man 
of his entourage, Şeicaru was often invited to participate in trips made by the 
professor in the provinces of Oltenia. Şeicaru appreciated N. Iorga and did not 
allow anyone to buckle his image. Mircea Eliade felt personally what could happen 
to those who dared to attack the great professor. In Cuvântul /The Word, the young 
Eliade made the imprudence in an article to criticize the “method” of N. Iorga 
work, claiming, inter alia, that, for many years, he no longer read, but skimming 
through books. The article was to provoke a real earthquake in the editorial office: 
“The day after the article, going on to the editor, I find Pamfil Şeicaru chased by 



COMMUNICATIO 
 

 99

anger: You’ve done it to us!, hissing it between his teeth. [...] From that moment 
on, I was not allowed to write about Iorga in Cuvântul /The Word [...]” (Eliade, 
1997) Between Iorga Şeicaru there were also tensions, however, and their battles 
were fought, often in the newspaper pages. For example, Liviu Rebreanu shows in 
his Diary that in the spring of 1938, Curentul/The Current’s director was scolded 
badly by the great historian, “that digs everywhere, because the king said in a board 
meeting that he loves Şeicaru.” (Rebreanu 1984, p. 140) 

Neamul Românesc/The Romanian Nation was brought to Bucharest as “the organ 
of the rally of all those who, in parties or in addition to them, wanted a life 
supported by the national realities” (Iorga, 1972, p. 396), on May 10, 1906. After 
the national unity in 1918, Neamul Românesc/The Romanian Nation reflected the 
economic, social and political troubles of the country. In the early 1924, Nicolae 
Iorga’s newspaper had a very small circulation. The delicate situation of the gazette 
is described by Nichifor Crainic: “The newspaper yearned without readers, with 
mediocre fillings, that always accompanied the Iorga's article, always interesting.” 
(Crainic, 1991, p. 188) According to Pamfil Şeicaru, this situation was because the 
great historian “had no technical understanding, or accepted to fit into the 
technique.” (Şeicaru, 2007, pp. 265-266)  

In March of 1924, the close friends of N. Iorga decided to surprise him; he was in 
Paris, at that time making the Neamul Românesc/The Romanian Nation a modern 
newspaper. In a work dedicated to the great historian, Pamfil Şeicaru speaks of the 
close friends’ “conspiracy” “...a number of professors’ devoted people of Oltenia 
decided to use his absence from the country to make of Neamul Românesc/The 
Romanian Nation a newspaper in the true sense of the word. At his return, N. Iorga 
will have had a pleasant surprise and he would be found in the fulfilled fact.” 
(Şeicaru, 2002, p. 190) C.Ş. Făgeţel assumed the role of organizing a committee 
responsible for raising the needed funds to achieve the goal. The amounts collected 
by the Committee of C.Ş. Făgeţel were not sufficient to ensure the functioning of 
the newspaper until it would have gained financial independence. The money 
problem was solved by Enacovici Titus, a member of the National Democratic 
Party, which made a contribution of 800,000 lei. 

Thus, in the issue of 24 February it was made the following announcement: “From 
March 1, Neamul Românesc/The Romanian Nation will appear in large format in 4, 
6 and 8 pages per day. The Editorial office has provided the daily collaboration of: 
Nichifor Crainic, Cezar Petrescu, Al. Lascarov-Moldovanu, G.M. Ivanov, Apostol 
Culea and Victor I. Popa took care of the page destined to the cultural life. Neamul 
Românesc/The Romanian Nation will continue this campaign with increased 
powers to restore the moral order in the political life domain.” The lead of the 
editorial team was provided by Pamfil Şeicaru. In early 1924, terrible journalist 
was among the collaborators of the Neamul Românesc/The Romanian Nation. To 
understand what issues preoccupied him during this period we will list names of a 



ACTA UNIVERSITATIS DANUBIUS                                        Vol 5, No. 1/2011 
 

 100 

few titles of articles bearing his signature “Economic Recaps” (16 January), 
“Political Perspectives” (17 January), “Students and Parliament” (January 30 ), 
“The Justice is shaken” (8 February), “Politics and demagogy” (9 February), “The 
banking feudalism” (16 February). 

The new format of the newspaper, the article signed by Pamfil Şeicaru occupied 
the most visible position in the newspaper, in the top half, the columns 3-4. Also 
the written headlines were highlighted by the font, which was clearly different 
from those used for other items. These tricks were certainly well known by Şeicaru 
ever since he was editorial secretary in the journal Freamătul/The Quiver. The 
newspaper was now enjoying a successful market. N. Crainic tells that, at the end 
of March, the professor returned from Paris and made a stop at Craiova, where he 
was shown the newspaper’s collection. The publication, edited in a new format 
would be categorized by the great historian as “a Western newspaper”. (Crainic, 
1991, p. 188.) The harmony in the newspaper survived almost four months. 
Following an incident that had as protagonists Ion Dragu and Vlădescu-Răcoasa a 
collaborator of the Professor, Şeicaru expelled the latter from the newspaper. In 
response to this decision after merging Îndrumarea/The Guidelines with Neamul 
Românesc /The Romanian Nation, Iorga fired three of Pamfil Şeicaru’s most 
important collaborators. The professor’s decision had the following justification: 
“He wanted a political newspaper and that is why he demanded the Calabria’s 
people hats to leave, i.e.: Nichifor Crainic, Cezar Petrescu and Victor Ion Popa” 
(Şeicaru, 2002, Writings of exile (II), p. 192). After the dismissal of three 
journalists, Pamfil Şeicaru left the Neamul Românesc /The Romanian Nation’s 
editorial office. 

After the collapse of Şeicaru team, N. Iorga newspaper has lost its luster, and in a 
note published on the front page of the newspaper on 9 July 1950, right next to the 
professor’s article, there was the following announcement: “During these months 
of holiday, in which political and social events in the country and abroad, are not 
likely to reclaim a too long developing Neamul Românesc /The Romanian Nation 
will appear at 12 o'clock of the day, in only two pages. The heavy sacrifices that a 
newspaper has to fight nowadays - and a party political newspaper particularly - 
the technical difficulties that seem like they are against it, and on which all the 
press once gave the alarm, we have imposed this provisional measure. But as our 
friends and readers can find, even from this number, if you had to reduce the 
reserved special collaborations, we can be, as in the past, in terms of political 
timeliness and events of the day, just as a sheet as complete as any other. “The 
editorial dissolution led by Şeicaru Pamfil, after an “unexplained mood” of the 
greatest journalist “that our race gave - Nicolae Iorga” (Crainic, 1928, p. 1.), 
created the premises of the release of Cuvântul /The Word. 

After he left the editorial staff of the Neamului Românesc/The Romanian Nation, 
the journalist convinced Enacovici Titus to give up the role of financier of the 



COMMUNICATIO 
 

 101

newspaper of Professor N. Iorga to financially support the release of a new 
newspaper - Cuvântul /The Word. Enacovici provide new media company about 12 
million lei. 

As shown in the very first issue of the newspaper came out on November 6, 1924, 
the editorial team consisted of the following editors and contributors: C. Gongopol, 
Pamfil Şeicaru, Cezar Petrescu, Nichifor Crainic, Ion Dragu, G.M. Ivanov, P. 
Costin, T. Devechi, Al. Radian, Al. Maniu, L. Blaga, Wf. Ionescu, I. Tolan etc. The 
gazette was printed in Eminescu typography. The first office of Cuvântul /The 
Word was located on the 4 Lutheran Street. The new publication was directed by C. 
Gongopol. But he was director in name only, as shown by Crainic: “He composed 
his chronicles of flat puns and move away safely.” (Crainic, 1991, p. 189) 

The program was brought to the public in the first issue of the newspaper, by three 
articles. In “What is The Word”, an article signed “The Word”, where is spoken of 
the impartiality of the editorial team: “A politically independent newspaper written 
by intellectuals who, at the same time, have not broken the formal links with a 
party where they gave their whole collaboration - this one that they would seek to 
exploit the equivoques amateurs and the commercial opponents of our press 
enterprises. (Cuvântul /The Word, 1924, p. 1) In the “Prologue to a political 
investigation”, G. (C.) Gongopol revealed the “new” elements in Cuvântul /The 
Word: “according to the set guidelines, Cuvântul /The Word undertakes a political 
inquiry on the more or less smooth roads, more in the light or in twilight of the 
party ... It seems nothing new and yet it will be. As for the first time an 
independent newspaper is determined to take their role seriously.” (Gongopol, 
1924, p. 1) Finally, the article “What is The Word” signed by Nichifor Crainic, is 
given the mission to which the editorial team enrolls: “We wish that our inkpot is 
the cleansing hurricane cave. We believe in the strength of the word. Of the 
corrosive and tonic word. It created the world, it knocked it down and it will 
rebuild it.” (Crainic, 1924, p. 1) The newspaper editors declared to be the defenders 
of militant traditionalism of Eminescu and supported the National and Peasant 
Party, political parties which merged in 1926. 

Cuvântul /The Word had as gravity center the article, under the guarantee of 
journalist’s signature. This feature of the newspaper was highlighted by Mircea 
Eliade in his Memoirs: “... for me, as for all my generation, the Cuvântul /The 
Word was not a newspaper as any other. We considered it more of a journal, 
because the articles were signed”. (Eliade, 1997, p. 122) The political articles were 
written by Pamfil Şeicaru, C. Gongopol and Nichifor Crainic, who sometimes 
signed his articles “Radu Miroslav”. Cezar Petrescu, who signed also as “Ion 
Darie”, wrote comments for non-political events. Engineer Enacovici Titus wrote 
economic articles. It must be said that his signature was also encountered in Ţara 
nouă/ The New Country. For example, the issue of June 29, 1919 the newspaper of 
the Peasant Party, the engineer Titus Enacovici noted that the “owners do not 



ACTA UNIVERSITATIS DANUBIUS                                        Vol 5, No. 1/2011 
 

 102 

declare the exact extent of their estates” (Enacovici, 1919, p. 1). Thus, it is possible 
that Şeicaru and Enacovici would have met at the editorial office of Ţara nouă/The 
New Country newspaper, that is before the “Neamul Românesc /The Romanian 
Nation episode”. 

The good organization of editors and quality articles would soon make the 
Cuvântul /The Word a successful newspaper. Cuvântul /The Word became the 
gazette of the intellectual elite. According to Ion Vinea, Şeicaru “was the animator 
of the newspaper and without the title, he was the chief-editor, and his signature 
was the most sought” (apud Victor Leaf, 2001, p. 342). A.P. Samson shows also 
that the terrible journalist was “the loudest and the most read editor of the 
newspaper” (Samson, 1979, p. 101). Moreover, the article of Şeicaru occupied the 
best position on the first page: the middle three columns in the center pages. 
Despite the success of the newspaper, the glory period of Şeicaru at Cuvântul /The 
Word was not long. 

The editorial team remained unchanged until 1926, when Nichifor Crainic became 
the Editorial Secretary at the Ministry for Religious Affairs and Arts. Having 
accepted the position of Editorial Secretary, Nichifor Crainic assumed the role of 
appointing the man who would keep the heading weekly “Duminica/Sunday”, 
which was destined for religious matters, until he would be returned to the editorial 
office. The editors circulated the names of two possible replacements: T. Arghezi 
and Gala Galaction. Crainic had another proposal: “It was hard to decide because I 
did not find this kind of written journalistics. Passing through the Capsa coffee 
shop I saw Nae Ionescu and I remembered that he published in Ideea 
europeană/The European Idea several unsigned notes in defense of orthodoxy. I 
returned to our editorial office and proposed Nae Ionescu” (Crainic, 1991, pp. 203-
204). 

The editors of Cuvântul /The Word showed disbelief in the capacity to do 
journalism of the proposed one. In addition, in those days, there were rumors about 
a scandal that occurred at the Banca Blank that involved manly Nae Ionescu. It was 
said that, as general director of the Center Books, falsified the balance sheet for a 
significant amount, with which he would have bought a villa in Bonaparte Park. It 
is also said that Aristide Blank had given up the idea to notify the police after Nae 
Ionescu was bound by a written declaration that he would return, in installments, 
the amount of nearly one million lei, acquired by fraud. Finally, Nae Ionescu was 
supported by editorial team and, after a short period of time he became the man of 
confidence of Enacovici Titus. Winning the confidence of Enacovici, he was 
entrusted with the task of reorganizing the editorial team. According to the plan 
established by Nae Ionescu, the places on the page, i.e. all types of articles were 
assigned in rotation, to each journalist. Thus, the new head of the editorial staff had 
taken the right of Pamfil Şeicaru to write the article in the center of the first page. 
“Finally, as shown Nichifor Crainic, Şeicaru, who left the axis of the newspaper 



COMMUNICATIO 
 

 103

and, frankly, treasured Nae Ionescu, was disposed from the editorial team.” 
(Crainic, 1991, p. 205) Ion Vinea stated that the terrible journalist “received quietly 
the blow. He knew what to expect. The instrument of affirmation and fight, created 
after a work of over a year, would fall into the hands of another, of a person more 
resourceful than he was.” (apud Victor Frunză, 2001, p. 343) 

In late 1927, Pamfil Şeicaru and other journalists have left the editorial office of 
Cuvântul /The Word only to release Curentul/The Current, one of the most 
important Romanian newspapers from the interwar era. 

 

 

Bibliography 

Şeicaru, P. (1919). Ce trebuie să reţină bucovinenii/ What should people of Bucovina retain?. 
Bucovina, no. 132. 

Şeicaru, P. (1919). Scrisoare deschisă d-lui primar al oraşului Cernăuţi/ Open letter to Mr. Mayor of 
Cernăuţi City. Bucovina, no. 148. 

Şeicaru, P. (1920). Partid de clasă/Class party. Ţara nouă/The New Country, no. 43. 

Şeicaru, P. (1920). Ţărănismul revoluţionar/The Revolutionary Peasantry. Ţara nouă/The New 
Country, no. 45. 

Şeicaru, P. (1992). Scrisori din emigraţie/ Letters from emigration. Bucharest: Europress. 

Şeicaru, P. (2002). Scrieri din exil (I-II)/ Writings from exile (I-II). Bucharest: Saeculum I.O. 

Şeicaru, P. (2007). Istoria presei/The history of Media. Pitesti: Paralela 45. 

Crainic, N. (1924). Cuvântul/The Word. Cuvântul/The Word, no. 1. 

Crainic, N. (1928). Pe acelaşi drum/On the same path. Curentul, no. 1. 

Crainic, N. (1991). Zile albe, zile negre - Memorii (I)/ White days, rainy day. Memoires (I). 
Bucharest: Casa Editorială “Gândirea”.  

Cuvântul (1924). Ce este Cuvântul/What is The Word. Cuvântul/The Word, no. 1. 

Eliade, M. (1997). Memorii (1907-1960)/ Memoirs (1907-1960). Bucharest: Humanitas. 

Enacovici, T. (1919). Proprietarii nu declară exacta întindere a moşiilor/ The owners do not declare 
the exact extent of their estates. Ţara nouă/The New Country, no. 2. 

Frunză, V. (2001). Destinul unui condamnat la moarte – Pamfil Şeicaru/ The Destiny of a sentenced 
to death. Bucharest: EVF. 

Gongopol, G. (1924). Prolog la o anchetă politică/Prologue to a political survey. Cuvântul/The Word, 
no. 1. 



ACTA UNIVERSITATIS DANUBIUS                                        Vol 5, No. 1/2011 
 

 104 

Hangiu, I. (1996). Dicţionarul presei literare româneşti 1790-1990/ Dictionary of Romanian Literary 
press 1790-1990. Bucharest: Editura Fundaţiei Culturale Române. 

Iorga, N. (1972). O viaţă de om – Aşa cum a fost/ A human life - As it was. Bucharest: Minerva. 

Mihalache, I. (1919). Ce vrem/What do we want. Ţara nouă/The New Country no. 1. 

Rebreanu, L. (1984). Jurnal (II)/Jurnal. Bucharest: Minerva. 

Samson, A.P. (1979). Memoriile unui ziarist/ The Memoirs of a journalist. Bucharest: Cartea 
românească. 

Straje, M. (1973). Dicţionar de Pseudonime, Alonime, Anagrame, Asteronime, Criptonime ale 
Scriitorilor şi Publiciştilor Români/ Dictionary of nicknames, allonyms, Anagrams, Asteronyms, 
Cryptonyms of Romanian writers and publishers.  Bucharest: Minerva. 

 
 
 

  


