
ISSN: 1844-7562                                                                                        COMMUNICATIO 

 

 91 

Media Communication 

 

Creating a Television Culture in Post-Conflict Kosovo: from a 

Balanced Public Forum to Politicization and Commercialization 

 

Remzie Shahini-Hoxhaj1 

 

Abstract: This article aims to discuss and analyze television in Kosovo together with its socio-cultural 

and political dimensions, including its constituent elements, structure, functioning and influence. The 

establishment of independent media was as much the result of external intervention (UN) as it was of 

determination within society, media makers and private capital in a dual system of public and private 

broadcasters. However, the optimism which created here a television culture along European model, in 

order to fulfill its proper function in a new democracy and serve the public, is long gone; there is now 

a continuous fading of societal trust that television is a balanced public forum. Television in this country 

faces serious problems: the politicization and underfinancing of public broadcasters, concentration of 

ownership and non- transparent way of financing private broadcasters - problems that challenge 

editorial independence, constrain freedom of expression or restrict the possibility of choice. The article 

also examines the transformation of television from a cultural forum under socialism, through a 

potentially balanced public forum under democracy, to its new dimension in recent years, 

entertainment. In order to explain this argument, the article takes a theoretical and methodological 

multi-disciplinary approach, aiming to fill the gap in the research of television studies.  

Keywords: cultural studies; public television; private television; politicization; commercialization 

 

1. Introduction 

This article aims to discus and explain television culture in the case of Kosovo, where 

it remains the main source of information and influence. Despite the rapid spread of 

online media and the significant use of social networks resulting from new 

technology and the relative youth of Kosovar society, television has a growing 

influence even compared to all other media. The focus here is television as an object 

of study in its socio-political and cultural aspects, including its constituent elements, 

structure, functioning and particularities during the last two decades. This has been 

                                                        
1 University of Prishtina Hasan Prishtina, Faculty of Philology, Department of Journalism, Republic of 
Kosovo, Address: Rr. George Bush, p.n., 10 000 Prishtinë, Republic of Kosovo, Coresponding author:  
remzie.hoxhaj@uni-pr.edu. 

AUDC, Vol 12, no 2/2018, pp. 91-116 

mailto:remzie.hoxhaj@uni-pr.edu


ACTA UNIVERSITATIS DANUBIUS                                      Vol. 12, No. 2/2018 

 

  92 

the period of transition from socialism as a political and economic system, and from 

ethnic conflict and war, through international administration to today’s reality of the 

troubled creation of a new multi-ethnic democracy. As with anywhere else in the 

Balkans, the establishment of a free media, together with political institutions, a 

market economy and civil society is seen as part of the process of the country’s 

“europeanisation” and its possible accession to the EU, a process in which this 

country remains in last place in the region. 

The fostering of a dynamic diversity of media here has been a difficult process, a 

phenomenon historically delayed and political complex. Even today freedom of 

expression, information and objective reporting, editorial and financial 

independence, programme structure and technological standards remain far from 

those among media in the mature democracies of EU member states. Despite this 

situation, the country has lately made progress in international indexes of freedom 

of expression, but remains behind her regional neighbours. Thus, according to 

Reporters Without Borders, it has moved up four places to 78th, a reflection of small 

steps forwards and the great tasks that remain (Reporters Without Borders, 2017). 

Describing media in Kosovo at the start of this year, the BBC declared that “TV is 

the most popular medium”, while adding an interesting nuance: “Kosovo has a large 

number of media outlets in proportion to its population” (BBC, 2018). 

Considering televisual culture from a theoretical perspective (Hall, Williams, Fiske, 

Postman & Meyrowitz) and analysing current trends (Schumacher, 2000, pp. 130 - 

206; Faulstich, 2003, pp. 44-52; Speck & Roy, 2008, pp. 1197-1219; Turner & Tay, 

2009; D. Lotz 2009, Gray 2010, pp. 54-57; Hutnyk, 2012, pp. 583-590; Corner & 

Roscoe, 2016, pp. 157-167; Jones, 2016, pp. 116-137), this study assesses how much 

television was part of socio-political and cultural change, and how much the 

institution and programme structure heralded change, benefited from it or was 

restricted. The experience of this televisual culture, the result of a reciprocal 

relationship between particular socio-political circumstances and television, remains 

unique. The experience is distinctive not only in the context of Central and Eastern 

Europe (Zielonka & Mancini, 2011), but also in the Balkans, and this merits 

scholarly analysis. However, serious study of television in Kosovo has hitherto been 

lacking, with some recent exceptions, and limited consideration of theoretical 

aspects (Shahini-Hoxhaj, 2014, pp. 31-57; pp. 86-93; pp. 130-141). The findings 

presented in this article are part of a multi-year quantitative and qualitative research, 

including a survey with 703 respondents, representative for the population of 

Kosovo. Another method used is desk research and the comparative method as well. 



ISSN: 1844-7562                                                                                        COMMUNICATIO 

 

 93 

This article argues that televisual culture here has been shaped according to three 

principal parameters: 

i) the transition from state-controlled socialist television to a dual public and private 

system occurred in a particular historical context, but without a continuity of 

broadcasting, leading to an entirely fresh start;  

ii) the political context in which public and private broadcasters were founded was 

international (UN) administration and this made it a process driven substantially 

from outside, as the import of “civilizing” liberal values; and  

iii) the television sector has lately become more dynamic, diverse and competitive 

because of private capital.  

Moreover, an appropriate analysis of programming and media content, of journalism 

as a profession (Andresen, Hoxha & Godole, 2017, pp. 614-628; Hanusch & 

Hanitzsch, 2017, pp. 525-535) and of viewing shows that politicisation and editorial 

interference from politics, under-funding and commercialisation represent serious 

concerns in this country and in her neighbors (Hanretty, 2011, pp. 5-6; Volcic, 2009, 

pp. 115-124, Popovic, 2015, pp. 25-28). Compared to other media in the region 

(Popovic, 2015, pp. 29-31), in Kosovo there has to date been no foreign investment 

in any commercial broadcaster. 

 

2 The Context of Study 

Looking at the theoretical level, Adelmann et al argue that television is the product 

of diverse significant processes and changes, through which technical, political, 

institutional and social factors define its current image and form. They further 

consider that, emphasising perpetual change, “television is not a monument, but a 

process, a performance, a practice” (Adelmann, 2001, p. 205). In the Kosovo case, 

historical and political circumstances have determined the delayed emergence of 

television and its socio-cultural nature has hitherto been shaped by the character of 

political institutions, by the dynamic of economic conditions, and by the culture of 

politics and of journalism. All of these factors continue to affect television, but it 

remains the principal source of information (see figure 1). 



ACTA UNIVERSITATIS DANUBIUS                                      Vol. 12, No. 2/2018 

 

  94 

 

Figure 1. What is your main information source? 

Since television in Kosovo was expected to develop according to the traditions of 

European democracy and the market economy, “a generic European model” was 

taken as its starting point. This model was based on two components: “a private 

media sector complying with domestic legislation and rules imposed by national 

regulators; and a public service broadcasting sector, which should be independent 

from the State” (Dragomir, 2010, p. 2). In Central and South-Eastern Europe this 

took place at the beginning of the 1990s in the context of media sector reforms in 

post-communist countries, while in Kosovo it was only possible after 2000 and even 

later. As will be explained below, here televisual culture has developed between two 

poles: on the one hand a public broadcaster established and developed with a clear 

legal framework and public financing, and on the other private broadcasters as 

products of competition in the free market, with support from foreign donors and 

local private capital. This situation shaped programme scheduling, organization, 

competition, financing, advertising and everything else. 

Nevertheless, in its first decade televisual culture was defined by specific 

circumstances in the local context. The founding of Radio Television Kosovo (RTK) 

as a public broadcaster, to date the only one, was clearly foreseen as an objective by 

the international administration, whereby right at the start of its executive mandate 

the UN mission together with European mechanisms (OSCE, European 

Broadcasting Union) was given a decisive role in its operations. The involvement of 

significant international organizations present in Kosovo and large European and 

8.4% 2.1%

56.0%

27.6%

1.4% 0.7% 3.7%
0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%



ISSN: 1844-7562                                                                                        COMMUNICATIO 

 

 95 

non-European states shaped public expectations for RTK, the legal framework, the 

way of financing, its character and its mission. This was closer to the model of a 

European public broadcaster (Jakubowicz, 2011, pp. 210-229). 

Up until now, the public broadcaster has enjoyed political support and, noticeably, 

professional and financial support from inter-state organizations, foundations and 

non-governmental organizations. Support for RTK became a kind of ideological and 

doctrinaire issue among European institutions and donors. Because the public 

broadcaster was a British invention (Hearst, 1992, pp. 61-79), which had been 

successfully transferred as experience and as model into different European states 

(Blumler, 1992; ARD & ZDF, 1997). However, while such a model might have been 

successful in Northern Europe, it was an entirely different matter when it came to 

public broadcasting, balanced information, trustworthiness and viewership in diverse 

countries of Eastern and Southern Europe (Dragomir 2017, pp. 1-18) and the Balkans 

(Milosavljevic & Poler, 2017, pp. 1-12). Meanwhile the European Parliament (EP, 

2014, pp. 32-35) and the European Commission (EC, 2018, p. 74) in particular, 

monitoring RTK’s development on an annual basis, were putting pressure on the 

governing bodies with regard to political non-interference and financial 

independence. The public broadcaster often found itself in the focus of criticism 

about one-sided reporting and for its closeness to governments or parties running the 

country (Western Balkan’s Regional Platform, 2017, p. 15). Even today there is 

serious concern as to how much the public broadcaster truly offers a balanced service 

of information reflecting all points of view, with pluralism and diversity of 

programming. 

In the Balkans, “the idea promoted by international community of a ‘free and 

independent media’, really meant the opening up of opportunities for commercial 

marked players” (Popovic, 2015, pp. 28-29). If in the Balkans the expectations of 

western states were that, after the change of political system in the 1990s, only media 

operating in a free market could be free from influence by political elites, in Kosovo 

during the UN administration the Europeans and the Americans had a direct role in 

governance and decision-making. Consistent with American expectations of the role 

of private media with regard to editorial and institutional independence, 

responsibility and public accountability, 2000 saw the founding of the first two 

private broadcasters, KTV and TV21. Together with the public broadcaster, these 

two private broadcasters in particular were to become “gatekeepers” and 

“watchdogs” among national media. Their development was the product of 

collaboration between several professional journalists and political and financial 



ACTA UNIVERSITATIS DANUBIUS                                      Vol. 12, No. 2/2018 

 

  96 

backers, in particular American donors but also others. Right from their foundation, 

they reflected the status of commercial media in a democracy and a new market, 

determined to serve the public and to cover issues, which were not the concern of 

the public broadcaster. They offered the possibility of opinions that could not be 

portrayed elsewhere. 

Although for more than a decade the public broadcaster dominated as an information 

service and because of the range, quality and viewership of its programming, the 

media market nonetheless began to fragment, with other, private broadcasters 

becoming active. Once again they involved a number of journalists, those who 

wanted at all costs to establish a commercial broadcaster with the aim of finding a 

new audience and influence, by which they hoped to maintain the role of 

“gatekeepers” and to balance public debate. They dealt with themes of politico-social 

controversy, bringing to bear all perspectives and points of view. However, analysis 

of television’s development shows that the paradigm shift in televisual culture only 

occurred in recent years. There is a difference between where television was a decade 

ago and where it is today, institutionally and in programming and technology. Only 

in recent years has a significant diversity of private broadcasters become apparent, 

and then their consolidation and a concentration of ownership. With the evolution of 

other private broadcasters such as TV Klan, TV Dukagjini, TV 7, TV Tribuna 

Channel and more, there is a competition for legitimacy, viewership and credibility 

in a dual public and commercial system. 

What must be analyzed is whether the public broadcaster with its programme 

structure is losing ground and influence relative to other, commercial broadcasters. 

Likewise, an important issue for this new culture is whether television has become 

more an “entertainment device” (Postman, 2005) than a source of appropriate 

information and of civic cultural education. It is apparent that some private 

broadcasters are today offering information faster and fuller, more interesting 

investigative journalism with more scandal-raking, news casting in something closer 

to popular language, diverse reportage and above all much entertainment 

programming (see table no. 3). All of these are contemporary trends and may become 

future trends in televisual cultural development. But several television experts have 

identified another particularity of commercial broadcasters: “The concentration of 

television ownership in a few hands is potentially dangerous, in that it means a 

concentration of influence that can be used for political, personal, ideological or 

commercial gains” (Dragomir, Reljic dhe Thompson, 2005, p. 67). In the case of 

Kosovo too there is serious concern about whether commercial broadcasters are 



ISSN: 1844-7562                                                                                        COMMUNICATIO 

 

 97 

being used to support particular political agendas, to propagandize for ideological 

viewpoints or to pursue economic ends. 

Applying the most influential theories and analyzing the Kosovar televisual context, 

this work will seek fuller answers to certain essential questions: 

1. What is the socio-cultural context for the development of television and what is 

its influence on Kosovo’s politics, economy and society? 

2. What differentiates the media sector in terms of the relationship between public 

and private broadcasters in a dual televisual system? 

3. How much is television affected - as institution, organizational structure, content 

and programming independence - by financial stability, legal control and political 

interference? 

4. What are the factors and parameters of the changes to television culture in Kosovo 

and is it changing because of viewership, programme offer, technology, 

commercialization or new social trends towards television as an entertainment 

medium? 

5. Why does a small country, with an emerging economy and a young society, have 

a large number of broadcasters and other media providers relative to its population 

and geographical size? 

 

3. Theoretical Framework 

The questions under consideration help to define the research subject and to offer a 

full analysis of what television represents, socio-culturally speaking, in the case of 

Kosovo. When the discussion is grounded in a theoretical basis its elements may be 

identified and its methodic approaches specified, with the aim of verifying its 

hypotheses and justifying its explanatory models (Adelmann, 2002, p. 3; p. 337). 

That is to say, only thus may we understand with adequate depth the role, influence 

and culture of television today as well as the future trends in this country. 

Because the USA and Great Britain enjoyed an expansion of television after the 

Second World War (Schumacher, 2000, pp. 130-131), especially during the 1960s, 

the first studies in this field emerged among Anglo-American scholars, who became 

the “classic” theorists of television. The first milestone in television theory occurred 

in 1964 with Marshall McLuhan’s work Understanding Media: the Extensions of 

Man (McLuhan, 1964). At a time when television as a medium and a device for 



ACTA UNIVERSITATIS DANUBIUS                                      Vol. 12, No. 2/2018 

 

  98 

family use was spreading in North America, McLuhan defined it as a broadening of 

man’s understanding and as an extension of his central nervous system. He argued 

that while radio, telescope and photography each had their own ways of influencing, 

television opened the senses of sight and hearing to perceive voices and images 

which could not be perceived in any other way. McLuhan asserted a connection 

between medium and perception, by which he broadly showed that television has a 

multi-faceted influence on the audience. He became famous for his formula “the 

medium is the message” (McLuhan, 1964, pp. 23-35; pp. 63-67), while content is 

unimportant (Kunczik & Weber, 1990, p. 13). 

McLuhan further classified media as “hot media” (books, photography, radio, film) 

and “cool media” (television), for which he was criticized. One valid criticism was 

of his stance on the relationship between man and machine, which was technical. 

Raymond Williams would argue that this approach was limited and unhistorical in 

its understanding of television, and he would become the most prominent figure in 

another influential movement, the Birmingham School of Cultural Studies. Its 

representatives - including Stuart Hall, John Fiske, John Hartley, John Ellis and 

others - would have a significant impact on the study of television in Europe, while 

offering a very different conception of it (Schumacher 2000, pp. 139-191; Marchart 

2006, pp. 49-89, pp. 131-160). 

The second true milestone came with Williams’s work Television, Technology and 

Cultural Form (Williams, 1975) and Fiske and Hartley’s Reading Television (Fiske 

& Hartley, 1978). According to Williams, television is a meeting point between 

technology, social institutions and cultural developments, and a form of cultural 

manifestation or indeed a “whole way of life”. As such, television comprised 

experiences as much as cultural practices. One of his most influential opinions relates 

to programme structure, where he judges that structure is a “flow” and organized in 

that form, with different segments passing one to another. Accordingly, analysis of 

programmes should not concentrate on a single and specific element, but should 

comprehend the entire effect of a programme and indeed a genre (Williams, 1975, 

pp. 78-118). At a time when programme diversity and pluralism were becoming 

reality among western broadcasters, Williams observed the change that television 

was undergoing from an institution overseen by the state to a free market of multiple 

broadcasters. 

Because the representatives of Cultural Studies had an enduring effect on television 

studies, even to the present day, they will serve as the theoretical framework for this 

article. Cultural studies enable a full institutional understanding of television, along 



ISSN: 1844-7562                                                                                        COMMUNICATIO 

 

 99 

with mechanisms such as textual and viewer analysis (Adelmann 2002, p. 12). 

However, only some of their viewpoints will be referenced here, according to the 

needs of the argument. Naturally, this is one of the most influential schools of 

thought but not the only one, and a multi-disciplinary approach is necessary in this 

situation. 

 

4. Television as Cultural Forum 

The beginnings of television in Kosovo date back as far as the time of Yugoslav 

socialism, when it was part of a mono-medial system controlled by the state. One of 

the first Albanian-language broadcasts in this context was in 1966, and comprised a 

half-hour interview with a communist leader of the day and a musical programme 

by the “Shota” ensemble from Prishtina which took up the other half of the hour. 

Because there was no television broadcaster in Prishtina and the medium had only 

just begun to spread across Yugoslavia, it was managed under the auspices of TV 

Belgrade. This had been founded in 1957 and for a time was the broadcaster with the 

greatest influence across Yugoslavia, until during a period of political and socio-

economic change dedicated television programmes were established in each of the 

entities of the federal republic. The founding of Radio Television Prishtina (RTP) as 

an institution with a programme structure was likewise a reflection of the political 

and constitutional changes, which took place in 1974. Though founded in that year, 

because of technical conditions and the lack of professional staff it started 

broadcasting in 1975, which is taken as the date of its full functionality (Gordey & 

Thomaß, 2001, p. 125). 

At that time, RTP began to broaden its schedule with informational, educational and 

cultural programmes, to increase its number of staff and to build popular influence, 

because it was the only Albanian-language broadcast. As everywhere else in the 

communist bloc, RTP was naturally nothing more than an extension of the socialist 

identity and system, and embodied communist values and ideology. RTP was part of 

Yugoslavia’s state television broadcaster (Miftari, 2017, p. 25). Until the death in 

1980 of Tito, historic founder of the multi-nation state, RTP’s editorial policy and 

scheduling was coordinated by a federal body within Radio Television Yugoslavia, 

which oversaw scheduling throughout all entities of state. When domestic tensions 

grew, the internal collapse began and relations between the entities of Yugoslavia 

deteriorated gravely, co-operation between television centers likewise became worse 

and was eventually broken off. 



ACTA UNIVERSITATIS DANUBIUS                                      Vol. 12, No. 2/2018 

 

  100 

After the demonstrations of 1981 in Prishtina, which marked the beginning of the 

Yugoslav crisis, RTP was brought under tighter central control, but did not lose its 

influence. Until the imposition of violent restrictions (on July 5th 1990) and indeed 

its closure after Milošević came to power, RTP was among the most important 

institutions for information and culture. Equivalent to everywhere else in 

Yugoslavia, RTP was part of a wider Albanian-language cultural system in Kosovo, 

together with the University of Prishtina, the Academy of Sciences and Arts and 

various other organizations. The opening up of RTP institutionally and in 

programming occurred in step with the political emancipation and recognition of the 

rights of Albanians, and its end was likewise the consequence of the disintegration 

of the multi-nation state and the rise of nationalism. 

It is important to be clear that, for a time, all of Yugoslavia’s television hubs 

promoted co-existence between the country’s constituent nationalities and self-

governing socialism - while also becoming instruments for manipulating the masses, 

as was the case elsewhere in the world (Schumacher, 2000, p. 168). But the 

distinction is precisely that those who had been editors and reporters in the service 

of Yugoslav ideas and who had preached to the masses of the immortality of 

socialism, often with the guidance and oversight of the socialist state, after its fall 

spoke on behalf of the nationalism of their own ethnicity, in a manifestation of a 

dangerous political resurgence. 

In the context of the Yugoslavia of that time, television in Kosovo would be 

characterized by its unique development relative to what happened elsewhere. 

Unlike the other Yugoslav entities, there was no continuity of programming from 

RTP. In the fact, in the 1990s Kosovars suffered an “information blackout”, a 

dramatic media situation which was only informally and partly overcome thanks to 

the spread of the new satellite technology, by which they could watch programmes 

from TVSh (Shahini-Hoxhaj, 2015, p. 557). This programme, prepared by former 

RTP journalists and only last a few hours, was predominantly made up of news and 

other reportage. The 1990s saw new technological advances in the field of TV, 

economic growth and the growth of a new world order after the collapse of 

communism, but while academic circles discussed the end of history (Fukuyama, 

1992 p. xi). Yugoslavia experienced a renewal of it, in the form of war and ethnic 

cleansing. Slovenia, Croatia, Bosnia Herzegovina and Kosovo would endure these 

events for a decade, and make headlines around the world. 

Whatever else might be said for televisual culture at that time, and however much 

Yugoslavia’s self-government was a more open system than other communist 



ISSN: 1844-7562                                                                                        COMMUNICATIO 

 

 101 

states’, it was in a communist system and there was no suggestion of any kind of 

editorial independence. Its programme structure was poor and of limited diversity, 

but the fact that it was the only comprehensive Albanian-language offering available, 

together with the domestic political context with its dramatic events, led to rather 

different socio-cultural expectations of the broadcaster. It was a situation in which 

media content would have a different impact on its audience, its consumers, who 

wanted protection and the promotion of their identity. However it was, in the non-

violent phase of the internal disintegration of Yugoslavia, from 1980-81 RTP saw a 

new kind of plurality of opinion, at a time when the state monopoly of the television 

system was growing weaker by the day. 

In fact, what developed was the kind of role for television that several scholars had 

observed in other circumstances and countries. This refers in particular to Horace 

Newcomb, Paul Hirsch and Joshua Meyrowitz. Analyzing television in the 1980s, 

Newcomb and Hirsch (Newcomb & Hirsch, 1983) defined it as a cultural forum, 

which enabled a kind of diversity of points of view. For them, television is part of a 

symbolic order, which creates public opinion and helps the collective process of 

constructing reality (Schumaher, 2000, p. 196). In continuation of the same theory, 

Meyrowitz states that television acts on a cultural level, shaping and influencing our 

collective points of view, values and norms (Meyrowitz, 1985). For him, television 

is a simulator of experiences and has an integrating effect in the social dimension, 

something he illustrates through particular historical examples (the movements of 

1968 in the USA, minority movements around the world, the women’s movement 

etc). 

Because it was a solitary Albanian-language broadcaster, RTP became the articulator 

of socio-cultural expectations and the propagandist of society’s political identity, 

contributing to the fostering of society’s collective conception of itself and of others 

in the Yugoslav context and beyond. Eluding state oversight as much as it could, 

RTP helped the creation of a social cohesion within Kosovo and a new window onto 

the world for those living under communism. It was a remarkable cultural form at a 

very particular time, which, while constructing a Kosovar reality, helped more than 

had been anticipated with the social integration of Kosovar society, its views and the 

values and norms of the time. 

  



ACTA UNIVERSITATIS DANUBIUS                                      Vol. 12, No. 2/2018 

 

  102 

5. Television as Balanced Public Forum 

It would take time and the right circumstances for television in Kosovo to become a 

public forum, to fulfill the expectation that it be as balanced as possible in informing 

and neutral in the presentation of different viewpoints; a forum in which opinions, 

differences and contrasting positions can be presented, countered and debated in the 

context of a democratic society. In former communist countries, democratic 

institutions and a market economy were pre-conditions for this; in this case, a liberal 

media system was created as a consequence of the spread of liberal peace through 

external intervention. Internal democratization, market economy, free media and 

civil society were a kind of external export, the product of a humanitarian 

intervention intended to establish a multi-ethnic society as a sustainable socio-

political phenomenon. Whether television today is a balanced forum or has failed is 

a significant question beyond media studies. Whether or not there is broadcasting 

diversity and a plurality of programming is important for society and democratic 

development overall. 

The founding of independent media came with the end of the war in 1999, and the 

country’s being placed under UN administration, which de facto and de jure created 

a new situation. NATO’s humanitarian intervention was intended to defend human 

rights in the face of ethnic cleansing, and after the war to establish liberal institutions 

and a multi-ethnic society. Such were the expectations of Kosovo society and of the 

new media, which were being formed, but the role of the international community 

with its executive mandate and capacity was decisive. The establishment of a 

protectorate through UN Security Council Resolution 1244, the creation of a 

substantial mission in the form of UNMIK to implement this Resolution, the 

involvement of large international organizations and of western and non-western 

states, all created a special environment for the import of democratic concepts, laws, 

media and a multi-ethnic society. Local people saw these phenomena as more 

imposed from outside than fostered from within. It was a “post-colonial” situation 

(Varela & Dhawan 2005, pp. 11-27), with the expectation of a kind of social 

engineering. 

As the implementer of Resolution 1244, UNMIK had three objectives: 

administration; the establishment of institutions of governance and the fulfillment of 

their competences; and the preparation of a process to address the country’s final 

status. But the mission was also involved in the development of the media sector. 

One of its early initiatives was the creation in June 2000 of a Temporary Media 



ISSN: 1844-7562                                                                                        COMMUNICATIO 

 

 103 

Commissioner (TMC), in collaboration with the OSCE. Their mandate was as 

follows: to define the rules and procedures for media in this transitional phase of a 

post-conflict society, in which security was fragile, there was no judicial system and 

nor could one speak of the rule of law. The TMC was established to offer some 

protection of freedom of expression, but also to oversee the media, some of whom 

could through their informational work or public messaging actually put people at 

risk. It was a difficult situation politically, and complex in terms of security, with 

any newspaper headline or bulletin capable of impacting on human lives. 

There was subsequently a “Kosovarisation” of the institutions, with many 

responsibilities transferred from internationals to local, in which context the 

Independent Media Commission (IMC) was founded in 2005. This was more a 

continuation than a replacement of the TMC. As an independent body, the IMC was 

to administer the awarding of licenses for broadcasting frequencies, to award 

licenses for audio-visual providers, to oversee compliance with the regulations for 

licensees and to levy sanctions for breaches of procedure. The IMC was responsible 

for the support and maintenance of a fair and open system for electronic media, on 

the basis of the best international standards, including technical and ethical aspects. 

Consistent with its mandate, the IMC drew up strategic documents for audio-visual 

services (KPM, 2016) as well as a strategy for the process of digital broadcasting. 

To date there are only three broadcasters (one public and two private) with terrestrial 

coverage of the country, while the others use analogue broadcasting to provide 

service to all citizens (KPM, 2008). With regard to legal and procedural oversight 

for the development of broadcasters, the international community enabled an 

appropriate clarity from the beginning. Nevertheless, it has been apparent in Kosovo 

as elsewhere in Europe that the regulation of this sector has been and remains a 

political matter. Thus the IMC too often faced criticism from private broadcasters 

during its work, for example about who and how much was appropriate in 

advertising and revenue sources. Taken all in all, the international administration 

played a decisive role in establishing the pre-conditions for a new televisual culture 

and for fabricating in Kosovo the European model of dual system of public and 

private broadcasting. This would shape regulation, legal framework, organization, 

financing and programme structure. 

At the theoretical level, this new situation for television in Kosovo conforms 

precisely to that stage of development defined by Hall in his analysis of television in 

general (Hall, 1993, pp. 90-103). Influenced by Michel Foucault, Hall perceives 

television as part of the discourse of power, in which television as a mode of 



ACTA UNIVERSITATIS DANUBIUS                                      Vol. 12, No. 2/2018 

 

  104 

discourse reflects power relations. However, applying a criticism of the linear 

approach (sender-message-recipient) as an analytical model, Hall widens his 

theoretical perspective into a structural circulation model of communication 

(Schumacher, 2000, pp. 156-158) which incorporates the aspects production - 

distribution - consumption - reproduction of televisual messages and their meaning. 

This model also displays the influence of Karl Marx. In any case, in the literature of 

media, Hall’s model is known as encoding/decoding and takes as its starting point 

the idea that media discourse is produced simultaneously by media institutions and 

by the public. 

On a practical level, television as part of the discourse of power was reflected in the 

way in which public and private broadcasters were founded and functioned under 

the international protectorate: they were conceived as essential contributors to the 

establishment of a multi-ethnic society, being a projection not only from within it 

but also of the foreign intervention. Objective information, pluralism of viewpoints, 

co-existence among different groups, ethnic reconciliation, human rights, the 

breaking of various taboos, and economic, developmental and scientific themes - all 

would be part of the focus of RTK (Selimi, 2013, pp. 288-297). RTK was founded 

in September 1999 by means of a memorandum of co-operation between 

UNMIK/OSCE and the European Broadcasting Union (EBU). However, today this 

broadcaster comprises four different channels (RTK1, RTK2, RTK3, RTK4), with 

terrestrial and satellite transmission as well as two radio stations (Radio Kosovo and 

Radio Blue Sky) and its own website (rtklive.com). One year after its foundation it 

was broadcasting for up to seven hours, by 2002 to fifteen hours, and finally at the 

end of 2003 for 24 hours, following the establishment of a license fee (Stegherr & 

Liesem, 2010, p. 60). Its beginnings were difficult, and programmes could only be 

broadcast in Albanian. Subsequently and to date there has been production and 

transmission in five languages: Albanian, Serbian, Turkish, Bosniak and Roma. 

RTK2 is a channel solely in the Serbian language, with a professional staff from the 

Serb community and a programme structure comprising political, social, 

documentary and entertainment themes. 

RTK’s mission today can be understood through the way it was founded. OSCE, 

which was one of the four principal pillars of the UN for democratization, was 

responsible for drawing up a framework for public broadcasting, with professional 

management and a staff of journalists working in the service of all communities. It 

is interesting to note that although RTK was installed in the building formerly 

occupied by RTP, with some exceptions former professional staff of RTP could not 



ISSN: 1844-7562                                                                                        COMMUNICATIO 

 

 105 

be employed. OSCE deliberately recruited a new generation of managers and 

reporters, while UNMIK would not even allow former staff access to their old office 

(Miftari, 2017, pp. 25-26). It is likewise noteworthy that RTK’s first three directors 

would be Europeans: successively Richard Dill (former ARD journalist), Erik 

Lehmann (former President of the Board of the Association of Broadcasters of 

Switzerland) and Richard Lucas (former manager at BBC). Together with the EBU 

these three shaped the criteria for the establishment of a broadcaster meeting the 

standards of the BBC and German-speaking public television, an expectation which 

was never realized. Ironically, while the “internationals” had distanced themselves 

from former RTP staff, with the “Kosovarisation” of institutions a former RTP 

director, Agim Zatriqi, was named as director in 2001 (Miftari, 2017, p. 27). 

As the broadcaster with the largest audience (see figure 2) and the largest television 

enterprise, RTK has two governing elements - a board and a director-general, as chief 

manager. The board is composed of a wide spectrum of representatives from all 

ethnic groups, civil society, the journalism and academic communities and other 

independent figures. As in other cases, it was designed as a broadcaster with a social 

responsibility independent of government institutions, being a source of information, 

education, culture and entertainment; these responsibilities are set out in law (RTK, 

2006; Plake, 2004, p. 331). Covering 80% of the country, it is required to offer a 

programme structure in the service of nurturing the values of all citizens, with a 

politically- and socially-integrational function, facilitating co-existence and 

sustainable security. In the concrete context of a society deeply affected by ethnic 

conflict and war, this is essential. Only RTK with its multi-lingual arrangement can 

offer common media content and support the political participation of everyone. 

RTK continues to support inter-cultural exchange, to foster ethnic diversity and to 

promote a concept of multi-ethnicity in principles, values and languages, which is 

not the focus of commercial broadcasters. 



ACTA UNIVERSITATIS DANUBIUS                                      Vol. 12, No. 2/2018 

 

  106 

 

Figure 2. Which national broadcasters you watch more? 

RTK’s editorial independence, institutional autonomy and financial sustainability 

are regulated by law, which has to date changed more than once, though always 

pegged to a level of European comparability (RTK, 2006; 2012). Its implementation 

in practice is far removed from the expectations on paper (IREX, 2017, p. 3). To the 

question of whether RTK has fulfilled socio-cultural expectations as a public 

broadcaster, as it is today and reflecting other European trends (Jakubowicz, 2011, 

pp. 210-229), the answer must be no. There are different evaluations and it is 

impossible to offer a full analysis here, but several key findings may be mentioned. 

Politicization of RTK occurs both through the nomination of board members - 

conducted through parliament as in other places (Hanretty, 2011, pp. 5-6) - and 

management and, according to persistent criticism, through “allowing politics to 

intervene directly in its editorial independence” (Western Balkans Regional 

Platform, 2017, p. 15). From 2003 RTK’s financial sustainability was managed 

through public fees, but this was rejected by the Constitutional Court, so that it is 

now financed directly from the state budget. This is naturally a serious concern: “the 

shift in RTK funding since 2009 has also influenced the programming, making the 

RTK employees prone to becoming politicized” (Miftari, 2017, p. 45). RTK staff 

complain of underfunding and the lack of new technology, an enduring issue. Yet 

the fact remains that there is no adequate debate about addressing these challenges 

according to the best European traditions (Jakubowicz & Sudkosd, 2008), nor any 

“re-invention” of the kind that some countries have managed (Bardoel & d’Haenens, 

26.5%

33.7%

24.2%

11.5%

4.0%
0%

5%

10%

15%

20%

25%

30%

35%

40%

RTV 21 RTK KTV Klan Kosova don't know



ISSN: 1844-7562                                                                                        COMMUNICATIO 

 

 107 

2008, pp. 337-355). It is essential to devise a new approach towards RTK, if we wish 

to prevent the same marginalization of the public broadcaster that has occurred in 

some other Balkan states (Milosavljevic & Poler, 2017, pp. 5-12). 

In Kosovo as in the European context of television’s development, a dual system of 

public and commercial broadcasters was created with the aim of offering programme 

diversity and pluralism. The process of building a private broadcasting sector and 

enabling it to enter the media market on equal terms with the public broadcaster 

caused a fragmentation of the audience and a competition for viewers and influence. 

While RTK is obliged to fulfil a distinct and rigorous requirement for social 

responsibility, private broadcasters pursue particular audience groups. Shortly after 

RTK, in 2000 two private broadcasters were founded, Koha Vision (KTV) and Radio 

Televizioni 21 (RTV 21), on the initiative of several journalists and with substantial 

donor support (Southeast European Media Observatory, 2015, pp. 3-4). The financial 

backing of American donors and the initiatives of broadcaster owners were meant to 

develop private television according to the American model, in which the media 

market guarantees objectivity of reporting and pluralism of view points. This was 

different to the European approach to RTK’s development, by which a public 

broadcaster would not only occupy a special place in the new Kosovo democracy 

but also assist the improvement of standards among private broadcasters. There is 

no doubt today that these public and private broadcasters have not fulfilled their 

original objectives and expectations of offering television to western standards, and 

yet their role in society has from their very beginning and to now been irreplaceable. 

While several media outlets and broadcasters were created with donor support in this 

period, it was only KTV and TV21 that - thanks to professionalism, strategic clarity 

and satisfactory financial support from donors, in particular USAID and the Soros 

Foundation - were established solidly and quickly (Southeast European Media 

Observatory, 2015, p. 3). Foreign financial support lasted for some years and also 

involved the professional development of journalists and managers, and the purchase 

of equipment (Stegherr & Liesem, 2010, p. 155). Starting from a two-hour 

transmission, these broadcasters were soon providing 24 hours of programming. 

Originally an off-shoot of the daily newspaper Koha Ditore (Stegherr & Liesem, 

2010, p. 56), today Kohavision (KTV) is part of the Koha Group which includes the 

informational Arta TV channel, Koha Printing, the Koha publishing house and the 

web portal Koha.net. Meanwhile TV21 grew out of a radio station, and today has 

several TV channels (21 New Business, 21 Plus, 21 Populore, 21 MIX, Sheshi 21), 

another broadcaster in Skopje (RTV21 Macedonia) and a web portal. Together with 



ACTA UNIVERSITATIS DANUBIUS                                      Vol. 12, No. 2/2018 

 

  108 

RTK, these two have had licenses for national frequencies ever since 2000, and cover 

the whole of Kosovo with terrestrial networks, putting them ahead of other 

commercial cable broadcasters. 

The consolidation of these commercial broadcasters brought a new inter-dependence 

between media and society as regards further democratization. Because 

informational programmes such as news bulletins, political debates and reportage 

remained the most watched genre on television (with the possible exception of 

certain soap operas or sporting events), these private broadcasters and others founded 

later were able to play their “gatekeeper” role. They would conduct investigative 

reporting and improve the quality and speed of news broadcasting, while conducting 

a permanent struggle with the public broadcaster for new viewers. They would do 

more than RTK to promote the interests of civil society, private business and global 

themes in the service of a younger and more liberal audience. They aired the voices 

of independent experts on diverse local and international issues, creating a space not 

only for a variety of opinions, but also for a variety of taboo subjects. Private 

broadcasters also found room for larger pieces about the opposition, whoever they 

might be, supporting a plurality of points of view and facing up to issues. 

 

6. Television as Entertainment 

The analysis of television in Kosovo presented so far shows the development in its 

first ten years, but does not include a more recent dimension: entertainment. While 

the first phase (from 1999 to 2009, and further developed to the present day) saw the 

establishment of a dual public and private system, in the second phase comprising 

the last ten and in particular the last five years it became possible to speak of the 

consolidation of the television sector in the country. The start of this new phase was 

marked by the founding of TV Klan (2009), which would in subsequent years have 

significant influence in the media market. Meanwhile, RTK was also increasing the 

number of its programmes and channels, maintaining its position as the country’s 

largest and most influential broadcaster. But KTV and TV21 also expanded their 

programme structure, offering more diversity and establishing themselves as more 

influential media outfits. By 2015, “Klan Kosovo TV already has the highest 

broadcast rating in Kosovo among TV channels that broadcast through cable 

network. RTK has a broadcast rating that is a few percentage points higher, only 

because it has much wider coverage of Kosovo territory through its terrestrial 

network” (Southeast European Media Observatory, 2015, p. 4). 



ISSN: 1844-7562                                                                                        COMMUNICATIO 

 

 109 

In their competition for viewers through the spread of cable, commercial 

broadcasters would reach a kind of modus vivendi for televisual culture in the 

country, but a new dynamic was created with the establishment of additional private 

concerns such as TV Dukagjini (2009), TV7 (2017) and Tribuna Channel (2009). As 

an institution, and in programme structure and content, television culture became 

more competitive and offered more, catching up with trends in the region and 

beyond. But what was distinctive about this phase of television’s development, in 

comparison with what had happened before, was that it was not the state budget, 

western state donors, foundations, nor inter-governmental or non-governmental 

organizations behind the creation of the new broadcasters. It was local capital from 

various businesses, large and small, as well as the initiative by some experienced 

journalists, who wanted a market with more broadcasters, pluralism of opinions and 

of course to pursue their own economic interests. Thus TV Klan, TV Dukagjini, 

TV7, TV Tribuna Channel and others joined the serious broadcasters. The founding 

of new broadcasters also helped media convergence, as cable networks and digital 

platforms helped to overcome geographical and political barriers, and gave all 

sectors of society access to a programme structure similar to other European 

examples (Gundlach, 2009, pp. 53-77). 

All of these are in a kind of competition for viewers with the public broadcaster, 

particularly KTV and TV21, and not to mention other smaller players covering other 

cities in Kosovo. Because of the political situation and national circumstances, in 

this new phase television has a substantial focus on important political themes, 

education, culture and society, but its programming target is changing every day, and 

a transformation is occurring which must be further elaborated. 

The theoretical approach to the role of television used up to this point is insufficient. 

The changes which televisual culture has undergone throughout the world in recent 

decades, and the nature of the new dimension in today’s televisual culture in Kosovo, 

including how it comes to influence us each day and our relationship with it, may be 

better explained by bringing in the view of Neil Postman. Analysing American 

commercial television and aiming to warn other societies of the risks that come with 

such a trend, he argues: “Entertainment is the supra-ideology of all discourse on 

television” (Postman, 1986, p. 63). For Postman - who has in the meantime become 

a kind of moral representative for a public worried about where television is going 

with its influence - the medium is diverting society towards a poorer culture between 

show biz and entertainment. To him, television’s programme structure aims at 

nothing more than “amusing ourselves to death”. Not only content related to 



ACTA UNIVERSITATIS DANUBIUS                                      Vol. 12, No. 2/2018 

 

  110 

entertainment, but serious themes such as education, religion or news of human 

dramas or natural catastrophes are all presented in the same way, in the service of 

entertainment. 

At the time when these concerns were first raised, little attention was devoted to 

televisual entertainment as a topic of study, something that is no longer the case. 

Since then, clearer definitions have been offered for the meaning of entertainment 

on television and how recipients can move from informative to entertainment 

programmes when there is no kind of boundary (Dehm, 1985). Much as Postman’s 

stance has attracted attention, it has also been widely criticized (Sturm, 1990, pp. 

240-263). Nonetheless, his observations are relevant to understanding television 

today, including in the case of Kosovo. Our quantitative assessments have shown 

that entertainment is taking a considerable role on Kosovar television and has 

become a trend, especially in recent years (see figure 3). 

 

Figure 3. Which programme you watch most? 

A broadcaster can guarantee its sustainability by offering the public a good 

programme, and according to public surveys entertainment is the preferred genre, in 

which private broadcasters compete. They broadcast particular programmes (soap 

operas, sport, films, spectacles, game shows) to increase viewership, because 

whoever has the biggest viewership gets more profit from advertising, shown 

continuously during the most watched programmes and also during the rest of the 

day and evening. In this regard, viewership, entertainment and advertising enabled 

the transformation of television - as everywhere in Europe (Schumacher, 2000, p. 

12.4% 12.7%

40.3%

10.8%
17.9%

2.0% 3.6%
0%
5%

10%
15%
20%
25%
30%
35%
40%
45%



ISSN: 1844-7562                                                                                        COMMUNICATIO 

 

 111 

191) - from “the true - the good - the beautiful” to “the beautiful - the good - the 

true”. In consequence, the public broadcaster eventually lost its monopoly, and 

private television won primacy in entertainment - including digital platforms in 

Albania and others internationally. In particular, with the new technological 

possibilities and with TV Top Channel as an all-encompassing entertainment 

superpower in Albanian, digital platforms such as Digitalb contributed to the 

redefinition of the entertainment character of television culture in Kosovo. 

In Europe, public broadcasters stand out as the source of “hard news” information 

such as politics, security, economics, education, health and environment, while the 

commercial ones focus more on “soft news” such as culture, arts, lifestyle, sport, 

religion, gender themes and showbiz. Such a relationship is not apparent in Kosovo’s 

televisual culture. Commercial broadcasters are today increasingly determined to 

lead on political information, including political campaigns, election debates, 

electoral advertising and even having a direct impact on voters through election-day 

polls, as was seen with TV Klan in 2017. Today private broadcasters set the agenda 

not only during elections, but the whole time, for every possible theme whether 

domestic or international. In the Kosovar context, agenda-setting also happens 

thanks to one distinct factor: certain broadcasters are part of larger media entities, 

with pooled ownership and editorial policy between online media and daily 

newspapers. Thus, whatever starts to become the lead headline on the web-portals of 

Gazeta Express or Telegraf is also the main story or reportage or documentary on 

TV7 or TV Dukagjini. The same holds true for the link between KTV and the 

newspaper Koha Ditore, and for others. 

In the end, in place of the dual system of public and private broadcasters, in which 

television was a source of information and education for a post-conflict society, and 

a kind of constitutional multi-ethnic patriotism was being promoted, commercial 

television - with the logic of the free market, with programme variety, and hunting 

for viewers - is focused on one goal only: how to keep the public tied as much as 

possible to their programmes. The citizen has become merely a piece of a programme 

flow for one or more broadcasters. Even though it is still influential thanks to its 

terrestrial coverage, RTK is at risk of losing its predominant influence to commercial 

broadcasters, because it is slow at day-to-day reporting and clumsy compared to the 

tone, look and focused messaging of professionals. The conservative seriousness and 

objectivity in RTK’s presentation of events, and its trustworthiness, is being 

supplanted by mass appeal and sensationalist reportage and documentaries. 

Audience share is being captured more by spectacles, game shows, sporting events 



ACTA UNIVERSITATIS DANUBIUS                                      Vol. 12, No. 2/2018 

 

  112 

and showings of soap operas or films. When there is a sporting event such as the 

World Cup in Russia, attracting attention from all age groups, commercial 

broadcasters invite not only sporting experts and former players but also singers, 

actors, artists, politicians and so on. 

The principal issue in such a trend is how a commercial broadcaster in a new 

democracy serves the public interest while at the same time operating in a free 

market, securing financial sustainability without damaging their primary goal. In 

fact, private broadcasters in this country have undoubtedly offered quality 

informational content. But there are several disquieting findings in this analysis, 

which should be taken in account if one is to comprehend commercial television in 

its entirety. Kosovo is no different to anywhere else (Popovic, 2015, pp. 25-38), in 

so far as editorial independence and pluralism of points of view consistent with the 

democratic role are threatened by the concentration of ownership of commercial 

broadcasters and their means of financing. “Media ownership and finances are two 

crucial aspects of media development in Kosovo that influence or even determine 

media freedom and independence” (Southeast European Media Observatory, 2015, 

p. 1). Back in 2006 the IMC attempted to resolve the question of concentration of 

ownership, but because of obstruction from private broadcasters it was impossible. 

There appear to be three forms of ownership of commercial broadcasters here: 

“hidden ownership”, “family ownership” and “big companies or corporations as 

media owners” (Southeast European Media Observatory, 2015, p. 3), which mean 

that because of proximity to politicians private television does not always offer 

balanced, independent and neutral information. 

 

7. Conclusions 

In comparison with everywhere else in the Balkans, television in Kosova was a late 

developer and a satisfactory television culture only emerged after 2000. Within a 

short time, thanks to domestic and foreign financial support, to new technology and 

the great determination of journalists, television culture underwent an enormous 

development - but both public and private broadcasters have been and remain the 

subject of criticism. The lack of proper funding for RTK, its direct financing from 

the state budget after 2009 and the politicization of the institution have had a direct 

impact on the public broadcaster’s loss of credibility and declining viewership. 

Finding new financing alternatives and securing institutional and editorial 

independence, in order to fulfill the basic objective for which it was founded, are 



ISSN: 1844-7562                                                                                        COMMUNICATIO 

 

 113 

challenges for the future. Today the challenges for television remain objectivity of 

news reporting and the presentation of political debate, and whether television will 

be in the public interest or in the service of political and financial nodes, as is the 

case elsewhere in the region. 

Diversity of broadcasters and fragmentation of audiences has made political 

influence more difficult, but the weak involvement of private capital in the sector, 

the limited income from advertising, the lack of foreign investment and the absence 

of a long-term approach to the media sector are serious concerns. Influential 

broadcasters often face financial difficulty, forced to cut staff and restrict programme 

scheduling. As the poorest country in the Balkans, despite rapid economic growth 

(according to the World Bank the rise in GDP for 2018/19 is 4.5%) and macro-fiscal 

stability, it will be difficult for private broadcasters to secure self-financing and long-

term stability. This is something that can have a direct effect on the process of 

society’s further democratization. Because television has undergone a 

transformation, including in the broadening of its mission, thanks to viewership, 

entertainment and advertising, the trend that remains to be analysed in the future is 

whether television will stay ahead of traditional media in terms of its mission, thanks 

to rapid developments in new technology (IPTV, video on demand), or whether there 

will be an expansion of new media, which even today are having an effect on media 

content and media audiences. 

 

8. References 

Adelmann, R.; Hesse, J-O.; Keilbach, J.; Stauff, M. & Thiele, M. (2001). Grundlagentexte zur 

Fernsehwissenschaft. Konstanz: UVK-UBT. 

Andresen, K.; Hoxha, A. & Godole, J. (2017). New Roles for Media in the Western Balkans. Journalism 

Studies, 18(5), pp. 614-628. 

ARD & ZDF (ed) (1997). Was Sie über Rundfunk wiessen sollten. Berlin: Darmstadt Vistas. 

Bardoel, J. & d’Haenens, L. (2008). Reinventing Public Service Broadcasting in Europe: Prospects, 

Promises and Problems. Media Culture & Society, 30(30), pp. 337-355. 

BBC (2018). Kosovo profile – Media. Retrieved 19 September 2018 from 

https://www.bbc.com/news/world-europe-18328868.  

Blumler, J.G. (ed)(1992). Television and the Public Interest. Valuable values in West European 

Broadcasting. London: Sage Publication.  

Corner, J. & Roscoe, J. (2016). Outside and Inside Television: A Dialogue on “Value”. Journal of 

Media Practice, 17(2-3), pp. 157-167.  

https://www.bbc.com/news/world-europe-18328868


ACTA UNIVERSITATIS DANUBIUS                                      Vol. 12, No. 2/2018 

 

  114 

Dehm, U. (1985). Fernseh-Unterhaltung: Zeitvertrieb, Flucht oder Zwang? Mainz: Hase und Köhler. 

Dragomir, M. (2010). Central and Eastern Europe. Chapter 10, pp. 1-35. Retrieved 29 August 2018 

form 

https://sites.hks.harvard.edu/fs/pnorris/Acrobat/WorldBankReport/Chapter%2010%20Dragomir.pdf.  

Dragomir, M. (2017), Control the Money, Control the Media: How Government uses Funding to Keep 

Media in Line. Journalism, 19(8), pp. 1-18.  

Dragomir, M.; Reljic, D. & Thompson, M. (2005). Television across Europe: Regulation, Policy and 

Independence. Budapest: Open Society Institute. Retrieved 15 September 2018 from 

https://www.opensocietyfoundations.org/sites/default/files/volone_20051011_0.pdf. 

European Commission Kosovo Report (2018). Communication on EU Enlargement Policy. Retrieved 

29 August 2018 from https://eeas.europa.eu/sites/eeas/files/01._kosovo_report_2018_0.pdf. 

European Parliament (2014). Freedom of Media in the Western Balkans. Retrieved 29 August 2018 

from 

http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2014/534982/EXPO_STU(2014)534982_EN.p

df.  

Faulstich, W (2003). Einführung in die Medienwissenschaft. Wien: UTB W. Fink Verlag, pp. 44-52. 

Fiske, J. & Hartley J. (1978). Reading Television. New York: Routledge Classics.  

Fukuyama, F. (1992). The End of History and the Last Man: London: Penguin Books. 

Gordey, S. & Thomaß, B. (2001). Medien und demokratische Transformation in Jugoslawien, in 

Tzankoff, M., & Thomas, B. (ed)(2001). Medien und Transformation in Osteuropa. Wiesbaden: 

Westdeutscher Verlag GmbH, pp. 121-144. 

Gray, J. (2010). Coming Up Next: Promos in the future of television and television studies. Journal of 

Popular Film & Television, 38(2), pp. 54-57. 

Gundlach, H. (2009). Martkmacht und Meinungsmacht digitaler Platformen, in Krone, J. (ed). 

Fernsehen im Wandel. Mobile TV & IPTV in Deutschland und Österreich. Baden-Baden: Nomos 

Verlagesellschaft.   

Hall, S. (1993) Encoding, decoding in During, S. (ed). The Culture Studies Reader. London: Routledge, 

pp. 90-103.  

Hanretty, Ch. (2011). Public Broadcasting and Political Interference. New York: Routledge.  

Hanusch, F., & Hanitzsch (2017). Comparing Journalistic Cultures Across Nations. Journalism Studies, 

18 (5), pp. 525-535. 

Hearst, S. (1992). Broadcasting Regulation in Britain, in J.G. Blumler (ed.). Television and the Public 

Interest. London: Sage, pp. 61-79. 

Hutnyk, J. (2012). Beyond Television Studies. South Asian History and Culture, 3(4), pp. 538-590.  

IREX, (2017). Media Sustainability Index 2017. Development of Sustainable Independent Media in 

Europe and Eurasia. Retrieved 15 September 2018 from 

https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2017-full.pdf.  

https://sites.hks.harvard.edu/fs/pnorris/Acrobat/WorldBankReport/Chapter%2010%20Dragomir.pdf
https://www.opensocietyfoundations.org/sites/default/files/volone_20051011_0.pdf
https://eeas.europa.eu/sites/eeas/files/01._kosovo_report_2018_0.pdf
http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2014/534982/EXPO_STU(2014)534982_EN.pdf
http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2014/534982/EXPO_STU(2014)534982_EN.pdf
https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2017-full.pdf


ISSN: 1844-7562                                                                                        COMMUNICATIO 

 

 115 

Jakubowicz, K. (2011). Public Service Broadcasting: Product (and Victim?) of Public Policy, 

Handbook on Global Media and Communication Policy, ed. R. Mansell & M. Raboy. New York: 

Blackwell-Wiley, pp. 210-229. 

Jakubowicz, K. & Südkösd, M. (2008). Twelve Concepts Regarding Media System Evolotuion and 

Democratisation in Post-Communist Societies in, Jakubowicz, K. et al(ed). Finding the Right Place on 

the Map: Central and Eastern European Media Change in Global Perspective. Bristol: Intellect Books, 

pp. 9-41.  

Jones, B. (2016). Television News and the Digital Environment: A Triadic Multimodal Approach for 

Analysing Moving Image Media. African Journalism Studies, 37(2), pp. 116-137. 

KPM (2008). Raporti Vjetor i Komisionit të Pavarur për Media për vitin 2008. Retrieved 15 September 

2018 from http://www.kpm-ks.org/index.php?mod=materiale&id=114.  

KPM (2016). Raporti Vjetor i Komisionit të Pavarur për Media për vitin 2016. Retrieved 15 September 

2018 from http://www.kpm-ks.org/materiale/dokument/1526982631.844.pdf.  

Kunczik, M. & Weber, U. (1990). Fernsehen: Aspekte eines Medium. Wien: Böhlau Verlag. 

Lotz, D.A. (2009). Beyond Prime Time: Television Programming in the Post-Network Era. New York: 

Routledge.  

Marchart, O. (2008). Cultures Studies. Konstanz: UVK-UTB. 

McLuhan, M. (1964). Understanding of Media: the Extensions of Man. New York: McGraw-Hill. 

Meyrowitz, J. (1985). No sense of place: the impact of electronic media on social behavior. New York: 

Oxford University Press.  

Miftari, N. (2017). The future of Public Service Broadcasting in Kosovo. Working paper 3/2017. 

Retrieved 15 September 2018 from http://www.analitika.ba/publications/future-public-service-

broadcasting-kosovo. 

Milosavljevic, M. & Poler, M. (2017). Balkanization and Pauperization: Analysis of Media Capture of 

Public Service Broadcasters in the Western Balkans. Journalism, pp. 1-16. 

Newcomb, H. & Hirsch, P. (1983). Television as a Cultural Forum: Implications for Research. 

Quarterly Review of Film Studies, 8(3), pp. 45-55.  

OSCE (2014). Freedom of Media and Safety of Journalist in Kosovo June 2014. Retrieved 15 

September 2018 from https://www.osce.org/kosovo/122390?download=true. 

Plake, K. (2004). Handbuch Fernsehforschung. Befunde und Perspektiven. Wiesbaden: VS Verlag für 

Sozialwissenschaften/ GWV Fachverlage GmbH. 

Popovic, H. (2015). Commercialization and Privatization of Media in Southeast Europe: A Wolf in 

Sheep’s Clothing. The Political Economy of Communication, 3(1), pp. 25-38. 

Postman, N. (1985). Amusing Ourselves to Death: Public Discourse in the Age of Show Business. 

London: Penguin Books.  

Reporters Without Borders (2017). World Press Freedom Index 2017. Retrieved 15 September 2018 

from https://rsf.org/en/ranking/2017.  

http://www.kpm-ks.org/index.php?mod=materiale&id=114
http://www.kpm-ks.org/materiale/dokument/1526982631.844.pdf
http://www.analitika.ba/publications/future-public-service-broadcasting-kosovo
http://www.analitika.ba/publications/future-public-service-broadcasting-kosovo
https://www.osce.org/kosovo/122390?download=true
https://rsf.org/en/ranking/2017


ACTA UNIVERSITATIS DANUBIUS                                      Vol. 12, No. 2/2018 

 

  116 

RTK, (2006). Law on Radio Television of Kosovo. Nr.02/L-47. Retrieved 15 September 2018 from 

http://www.unmikonline.org/regulations/unmikgazette/03albanian/A2006regs/RA2006_14_ALA02_

L47.pdf. 

RTK, (2012). Law on Radio Television of Kosovo. Nr.04/ L-046. Retrieved 15 September 2018 from 

https://www.kuvendikosoves.org/common/docs/ligjet/Law%20on%20Radio%20Television%20of%2

0Kosova.pdf. 

Schumacher, H. (2000). Fernsehen fernsehen: Modelle der Medien- und Fernsehtheorie. Koeln: 

DuMont. 

Selimi, F. (2013). Transformimi i RTK-së nga medie shtetërore në medie publike. Unpublished 

dissertation thesis. Univeristy of Tirana, Tirana, Albania. 

Shahini-Hoxhaj, R. (2014). Medienkultur in Transitionsgesellschaften. Eine kritische Analyse zur Rolle 

des Fernsehen in Kosova. Unpublished doctoral dissertation. University of Vienna, Vienna, Austria.    

Shahini-Hoxhaj, R. (2015). Kultura e televizionit në Kosovë. Seminari XXXIV Ndërkombëtar për 

gjuhën, letërsinë dhe kulturën shqiptare. Prishtinë: Universiteti i Prishtinës Hasan Prishtina, pp. 555-

565. 

Smith Speck, S.K. & Roy, A. (2008). The Interrelationship between Television Viewing, Values and 

Perceived Well Being: A Global Perspective. Journal of International Busines, 39(7), pp. 1197-1219.  

Southeast European Media Observatory, (2015). Media integrity report: Media ownership and 

financing in Kosovo, retrieved 29 August 2018 from http://mediaobservatory.net/radar/media-integrity-

report-media-ownership-and-financing-kosovo. 

Stegherr, M. & Liesem, K. (2010). Die Medien in Osteuropa. Mediensysteme im 

Transformationsprozess.  Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. Springer Fachmedien. 

Sturm, H. (1990). Die grandiösen Irrtümer des Neil Postman, in Kunczik, M., & Weber, U. (ed). 

Fernsehen: Aspekte eines Medium. Wien: Böhlau Verlag, pp. 240-263. 

Turner, G. & Tay, J. (2009). Television Studies after TV: Understanding Television in the Post-

Broadcast Era. London: Routledge.  

Varela, M. D. M. C. & Dhawan, N. (2005). Postkoloniale Theorie. Eine kritische Einführung. Bielefeld: 

Transcript Verlag. 

Volcic, Z. (2009). Television in the Balkans: The Rise of Commercial Nationalism. Television Studies 

after TV: Understanding Television in the Post-Broadcast Era, ed. G. Turner & J. Tay. London: 

Routledge, pp. 115-124. 

Western Balkan’s Regional Platform for Advocating Media Freedom and Journalist’s Safety (2017). 

Indicators of level of media freedoms and journalists’ safety [Kosovo 2017] . Retrieved 15 September 

2018 from http://safejournalists.net/resources1/indicators-level-media-freedom-journalists-safety-

kosovo-2017/  

Williams, R. (1975). Television, technology and cultural form. New York: Routledge Classics.   

Zielonka, J. & Mancini, P. (2011). A Media Map of Central and Eastern Europe. Oxford: London.   

http://www.unmikonline.org/regulations/unmikgazette/03albanian/A2006regs/RA2006_14_ALA02_L47.pdf
http://www.unmikonline.org/regulations/unmikgazette/03albanian/A2006regs/RA2006_14_ALA02_L47.pdf
https://www.kuvendikosoves.org/common/docs/ligjet/Law%20on%20Radio%20Television%20of%20Kosova.pdf
https://www.kuvendikosoves.org/common/docs/ligjet/Law%20on%20Radio%20Television%20of%20Kosova.pdf
http://mediaobservatory.net/radar/media-integrity-report-media-ownership-and-financing-kosovo
http://mediaobservatory.net/radar/media-integrity-report-media-ownership-and-financing-kosovo
http://safejournalists.net/resources1/indicators-level-media-freedom-journalists-safety-kosovo-2017/
http://safejournalists.net/resources1/indicators-level-media-freedom-journalists-safety-kosovo-2017/

